GreenFox & Green Choice

Social Return

Social return van GreenFox levert Rotterdam enorm voordeel op

In 2014 lanceerde GreenFox een slimme app waarmee gemeenten met de inzet van social return voordelig en efficiënt de meterstanden van hun locaties opnemen. Een uitkomst voor gemeente Rotterdam waar de social return een voorwaarde is bij grotere aanbestedingen. Op dit moment inventariseert GreenFox namens GreenChoice en Delta ruim 1000 Rotterdamse meters.

Zoals de meeste gemeenten in Nederland, heeft ook de gemeente Rotterdam van een groot aantal gemeentelijke locaties niet in kaart waar de fysieke meter hangt en wat de actuele meterstanden zijn. De reden voor dit gat in de database is simpel: tot voor kort was het een arbeidsintensieve klus om meterstanden in kaart te brengen. Bovendien was het bijzonder complexe klus waardoor het voor gemeenten al snel een onbetaalbare missie was.

GreenFox maakt het nu met een gebruiksvriendelijke app voor elke werknemer mogelijk om de meterstanden op te nemen. Het bedrijf zet Rotterdammers met een afstand tot de arbeidsmarkt in zoals WSW-ers en WAJONG-ers. Voor Rotterdam een uitkomst want bij aanbestedingen boven de € 15.000 verbindt de gemeente sociale voorwaarden aan gunning: de zogenoemde social return.

Win-winsuatie
Peter Steenhuis, contractmanager gemeente Rotterdam: ‘Voor alle partijen is dit een win-winsuatie. De gemeente krijgt een totaalbeeld van de fysieke locatie van meters en de meterstanden zodat de leverancier de werkelijke kosten berekent. De energieleveranciers voldoen aan de afgesproken social return-verplichting. En mensen die voorheen geen werk hadden, kunnen aan de slag.’

Dat de gemeente met de samenwerking tussen energieleveranciers GreenChoice en Delta en Social Enterprise GreenFox haar database nu op orde kan brengen, levert een enorm financieel voordeel op. Niet weten waar een meter zich bevindt en geen zicht hebben op de meterstanden zorgt namelijk voor veel onnodige kosten. De gemeente betaalt nu op basis van een schatting een vast tarief aan de energieleverancier. Als er geen meterstand wordt doorgegeven, verhoogt dat tarief elk jaar met 10% . Kiest de gemeente voor een nieuwe leverancier, dan wordt het (geschatte) tarief automatisch meegenomen. Het gevolg is hoge kosten voor meters die misschien al jaren niet meer bestaan.

Social return
GreenFox werkt al vijf jaar met meerdere sociale werkplaatsen en werkgeversservicepunten door heel Nederland en heeft vele mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt opgeleid in diverse soorten werkzaamheden. Het Haagse bedrijf is in 2010 begonnen met een innovatieve methodiek om verlichting zuiniger te maken. De werkzaamheden worden uitgevoerd door medewerkers van lokale sociale werkplaatsen. Met deze werkwijze is het bekroond als slimste bedrijf van Nederland en met het meest succesvolle werkgelegenheidstraject. GreenFox is inmiddels een allround installateur waar bijna alle medewerkers een afstand tot de arbeidsmarkt hebben.

U wilt ook met ons samenwerken?

Vul uw e-mailadres of telefoonnummer in en wij bellen of mailen u terug

GreenFox Analytics

  • GreenFox Analytics B.V.
  • Saturnusstraat 47
  • 2516 AE Den Haag
  • T: 085 0160 500
  • E: info@green-fox.nl
  • KvK nr. 62596721

Contact

  • Website realisatie door JOFL